Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata



Telefoons

Hier kunt u eenvoudig telefoons (SIP accounts) aanmaken. Deze telefoons kunt u vervolgens aan gebruikers koppelen, of beschikbaar maken voor flex-login. Een flex-telefoon is een telefoon zonder vaste gebruikers waar één of meerdere gebruikers op in kunnen loggen. Ook kunt u hier een telefoon aanmaken voor gebruik in combinatie met de ClearVox Nexxt smartphone App.

Provisioning

Momenteel ondersteunt ClearVox Nexxt provisioning voor Aastra/Mitel SIP desktop telefoons uit de 68xxi serie, Gigaset Maxwell Basic, Maxwell 2, Maxwell 3, Yealink T4, Yealink T5 series en de Yealink CP960 Conference phone.
In het overzicht van aangemaakte telefoons kunt u de registratiestatus, bereikbaarheid en belstatus van het toestel controleren. Tevens kunt u hier zien aan wie het toestel is toegewezen.

Netwerk scan

De netwerk scan is uitsluitend beschikbaar op on-site systemen. Indien u telefoons semi-automatisch van correcte instellingen wilt voorzien, dienen de telefoons zich bij voorkeur in hetzelfde subnet als de telefooncentrale te bevinden. Om Mitel telefoons semi-automatisch toe te voegen, dienen de telefoons zich tevens in fabriekstoestand te bevinden. Indien dit niet het geval is, breng dan de telefoon eerst terug naar fabrieksinstellingen. Ga naar telefoons, klik op  toets rechts bovenaan de pagina en kies 'Provision telefoon(s)'. Kies vervolgens de correcte netwerk interface (standaard is dat ETH0), het correcte subnet en netwerkmasker. Druk vervolgens op 'SCAN HET NETWERK'. Indien u deze scan uitvoert in een ander rfc1918 subnet, dient er minimaal communicatie mogelijk te zijn op poorten TCP 80, TCP 443, UDP 5060 en UDP 10000 t/m 20000. Tevens dient u dan het merk toestel handmatig te selecteren.  

Selecteer de telefoons die u wilt 'provisionen' en klik op 'PROVISION'. De toestellen zullen herstarten, mogelijk hun firmware upgraden, in dat geval nogmaals herstarten en zich vervolgens aanmelden op het ClearVox Nexxt systeem.

Als u de optie "Gebruik redirection provisioning" inschakelt, zullen de toestellen middels de redirection-server naar het clearvox systeem worden verwezen. 

Redirection provisioning

U heeft ook de mogelijkheid gebruik te maken van redirection provisioning. In dit geval wordt er gebruik gemaakt van de servers van desbetreffende fabrikant om het toestel te laten weten waar deze zijn configuratiebestand kan ophalen. Als u gebruik wilt maken van redirection provisioning dient het toestel een verbinding te kunnen maken met het internet (http/https) en dient het toestel zich bij de eerste boot in fabriekstoestand te bevinden óf dient u het toestel naar fabriekstoestand te resetten. Als het toestel de eerste keer boot, neemt deze contact op met de server van de fabrikant, haalt de configuratieserver URL op en wordt door onze centrale redirection server naar de het juiste clearvox systeem verwezen. Het maakt niet uit of het ClearVox systeem zich uitsluitend in een (gesloten) lokaal netwerk bevind of openbaar met het internet is verbonden.

Het is van belang dat het ClearVox systeem weet om welke toestel het gaat. Hiervoor gebruiken wij het MAC adres. Of u een toestel nu toevoegt middels een netwerk scan (schakel de optie "Gebruik redirection provisioning" in), handmatig invoert of u in één keer meerdere toestellen toevoegt, maakt niet uit, zolang het MAC adres maar correct is ingevoerd.

Let op!

Als u gebruik maakt van redirection provisioning, voer dan eerste de toestellen in en sluit deze pas daarna aan. Het toestel zal bij de eerste boot zijn configuratie URL opvragen. Als u eerst alle toestellen aansluit en dan de toestellen pas invoert, zult u deze mogelijk later alsnog moeten factory-resetten om ze te forceren de configuratie URL opnieuw op te vragen.

Handmatig registreren

U heeft ook de mogelijkheid handmatig telefoons aan te maken. Zo kunt u bijvoorbeeld uw favoriete softphone, een hardware telefoon waarvoor wij nog geen provisioning bieden of de Nexxt smartphone App gebruiken.

Om een telefoon handmatig aan te maken klikt u op de  toets rechts bovenaan de pagina en kiest u 'Handmatig toevoegen'. Voer de naam en omschrijving in waarmee u de telefoon later in uw systeem kunt identificeren. (Bijvoorbeeld naam: 'Softphone Jan Janssen', omschrijving: 'Kamer 110')

Druk op 'opslaan'. Hierna worden de SIP authenticatiegegevens voor deze telefoon automatisch aangemaakt. (waarschuwing) De SIP-gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden. U heeft wel de mogelijkheid een nieuw wachtwoord te genereren door middel van de   knop.

Indien de gebruiker waaraan u deze telefoon toewijst toegang heeft tot meerdere voicemail boxen kunt u tevens een mailbox voor MWI selecteren. Indien uw telefoon MWI (Message Waiting Indication) ondersteunt, zal deze reageren op nieuw ontvangen berichten in de gespecificeerde mailbox.

Nexxt Smartphone App

Indien u de ClearVox Nexxt smartphone App gebruikt, dient u t.b.v. de App een telefoon aan te maken en deze aan betreffende gebruiker toe te wijzen. Indien u gebruik maakt van een Mobile On PBX dienst, dient u de Mobile On PBX gateway beheerder de gegevens van deze telefoon te verstrekken. Indien u gebruik maakt van de in de App ingebouwde softphone, dan kiest u de telefoon na aanmelden in de Nexxt smartphone App.

Meerdere toestellen toevoegen

Met behulp van een barcode scanner heeft u de mogelijkheid snel en eenvoudig een hele reeks toestellen toe te voegen. Zorg dat u de barcodescanner instelt op SCAN→TAB en niet op SCAN→ENTER instelt. Ga in net menu naar telefoons, druk op de plus en kies "Meerdere toestellen toevoegen". Plaats uw cursor in het eerste MAC-adres veld en start met scannen.




Gerelateerde artikelen

There is no content with the specified labels

  • No labels